Procedury i harmonogram zwrotu podręczników do biblioteki szkolnej
Procedury w zakresie przyjmowania podręczników od czytelników do biblioteki szkolnej w Dobrzejewicach w czasie epidemii koronawirusa.
W związku z obowiązkiem zwrotu podręczników do biblioteki szkolnej, zostały wyznaczone terminy dla poszczególnych klas oraz opracowane procedury z tym związane.
OGÓLNE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
- Bibliotekarz przebywa w miejscu pracy w maseczce, ewentualnie przyłbicy i rękawiczkach podczas wykonywania obowiązków.
- Zachowuje bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są
2 metry, minimum 1,5 m). - Zapewnia się, w miarę możliwości, wietrzenie pomieszczenia.
- Zapewnia się regularne czyszczenie powierzchni wspólnych, z którymi stykają się użytkownicy, np. klamki, drzwi wejściowe, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
- Jednocześnie w wyznaczonym pomieszczeniu może przebywać jeden uczeń/rodzic, pozostali czekają na zewnątrz, zachowując bezpieczny odstęp.
- Po przyjęciu książek od użytkownika należy każdorazowo zdezynfekować blat, na którym leżały książki.
- Egzemplarzy zwracanych do biblioteki nie wolno dezynfekować preparatami dezynfekcyjnymi opartymi na detergentach i alkoholu. Nie należy stosować ozonu do dezynfekcji książek ze względu na szkodliwe dla materiałów celulozowych właściwości utleniające oraz nie należy naświetlać książek lampami UV.
Realizacja przyjmowania i zwrotów materiałów bibliotecznych
- Książki i podręczniki są zwracane przez uczniów/rodziców w ustalone przez dyrektora, wychowawcę i nauczyciela bibliotekarza określone dni (w celu uniknięcia grupowania się osób).
- Zwrotu podręczników wg ustalonego harmonogramu uczniowie/rodzice dokonują w małej sali gimnastycznej, gdzie poddawane będą okresowi kwarantanny (na powierzchniach plastikowych np. okładki książek, płyty itp. wirus jest aktywny do 72 godzin; na tekturze i papierze wirus jest aktywny do 24 godzin), a następnie po okresie kwarantanny wydane zostaną uczniom w wyznaczonych dniach.
- Bibliotekarz lub wychowawca powiadamia rodziców oraz uczniów przez dziennik elektroniczny o terminach zwrotów książek i podręczników oraz możliwościach ich odkupienia. Każdy uczeń/rodzic zostanie poinformowany, w który dzień i na którą godzinę ma przybyć do biblioteki, aby uniknąć grupowania się czytelników.
- Nauczyciele bibliotekarze udostępnia rodzicom i uczniom adres email: wilczynska@zsdobrzejewice.pl oraz e.ramlau@zsdobrzejewice.pl w celu kierowania zapytań o książki lub wyjaśnienia spraw dotyczących zwrotu materiałów bibliotecznych.
- Zasady zwrotu wypożyczonych podręczników i książek zgodnie z zapisami regulaminów:
- zwrot podręczników w kompletach, zapakowanych w reklamówkach
- dołączenie kartki wg wzoru: imię, nazwisko ucznia, klasa, wykaz podręczników wraz numerami książek (zamieszczonymi obok pieczątki),
- usunięcie zapisanych ołówkiem notatek,
- zwrócenie uwagi na czystość i estetykę książki,
- wyprostowanie pogiętych kartek i rogów książek,
- sklejenie rozdarć.
- Książki wraz z podpisaną kartą informacyjną zostają odkładane przez nauczyciela bibliotekarza w małej sali gimnastycznej w wyznaczone miejsce.
- W przypadku zniszczenia podręcznika lub zagubienia rodzice są zobowiązani jak najszybciej odkupić podręcznik i dostarczyć do biblioteki szkolnej do dnia 26 czerwca.
- Uczeń/rodzic dokonujący zwrotu podręczników powinien być w maseczce.
- Zwrot potwierdzony jest podpisem (własnym długopisem) na liście udostępnionej przez nauczyciela bibliotekarza
- Po upływie kwarantanny nauczyciele bibliotekarze dokonują komisyjnie oceny stanu technicznego zwróconych podręczników. W sytuacji stwierdzenia zniszczenia podręcznika rodzic zostanie poinformowany o tym telefonicznie lub za pomocą wiadomości w dzienniku elektronicznym.
HARMONOGRAM zwrotu podręczników
Data | Klasa | Godziny zwrotów | Numery uczniów z dziennika |
9.06 wtorek | 2a | 8.00 – 8.35 | od 1 do 19 |
2b | 8.35 – 9.00 | od 1 do 12 | |
2c | 9.00 – 9.25
9.25 – 9.45 |
od 1 do 9
od 10 do 18 |
|
3a | 9.45 – 10.00
10.00 – 10.15 |
od 1 do 8
od 9 do 17 |
|
3b | 10.15– 10.25
10.25 – 10.45 |
od 1 do 8
od 9 do 17 |
|
5a | 10.50 – 11.05
11.05 – 11.20 |
od 1 do 9
od 9 do 18 |
|
5b | 11.20 – 11.35
11.35 – 11.50 |
od 1 do 10
od 11 do 21 |
|
5c | 11.50 – 12.05
12.05 – 12.20 |
od 1 do 9
od 9 do 17 |
|
6a | 12.20 – 12.35
12.35 – 12.50 |
od 1 do 12
od 13 do 23 |
|
6b | 12.50 – 13.10
13.10 – 13.25 |
od 1 do 11
od 12 do 22 |
|
6c | 13.25 – 13.40
13.40 – 14.00 |
od 1 do 11
od 12 do 23 |
|
19.06 piątek | 8a | 8.00 – 8.20
8.20 – 8.40 |
od 1 do 11
od 12 do 24 |
8b | 8.40 – 9.00
9.00 – 9.20 |
od 1 do 11
od 12 do 22 |
Bibliotekarze:
Ewelina Gręźlikowska-Ramlau, Joanna Wilczyńska
Niniejszy dokument został opracowany na podstawie rekomendacji Biblioteki Narodowej dotyczącej organizacji pracy bibliotek szkolnych.