JOB SHADOWING W SZWECJI
Pod koniec kwietnia 2022 nauczyciele z naszej szkoły udali się do ErrapsSkola wAngelholm, żeby obserwować pracę tamtejszej szkoły. Każdego dnia uczestniczyli w lekcjach i zajęciach edukacyjnych, rozmawiali z nauczycielami i uczniami, mieli możliwość wymienić doświadczenia i zainspirować się.
Poniżej wrażenia naszych nauczycieli:
Janusz Iwański i Magdalena Żurawska:
Pobyt w Szwecji był bardzo cennym doświadczeniem. Najbardziej podobała nam się cisza, spokojna praca nauczycieli, bez gonitwy, nerwów i napięcia; uczniowie, którzy nie biegają, nie krzyczą, pracują w ciszy i spokojnie, nawet, kiedy nauczyciel wychodzi z sali w czasie lekcji, wykonują swoje zadania. Każdy uczeń ma swój laptop/tablet, a na lekcjach wykorzystywane są tradycyjne i nowoczesne metody pracy. Na lekcjach Science uczniowie pracują metodą projektów, które są oceniane od najniższej do najwyższej oceny, zakończone dyskusją, grupa uczniów przygotowująca prezentację odpowiada na pytania innych uczniów, tematyka jest nowoczesna, ale zgodna z podstawą programową. Poziom prezentacji jest bardzo wysoki, uczniowie są dobrze do tego przygotowani. Świetnym pomysłem jest poruszanie się po szkole bez butów, w skarpetkach. Pokój nauczycielski, który jest prawdziwym pokojem relaksu i regeneracji. Obiady w stołówce dostępne dla wszystkich uczniów i nauczycieli bez dodatkowych opłat. Bardzo duży szacunek dla zawodu nauczyciela i duża samodzielność uczniów.
Karolina Rogalska:
Job shadowing w ErrapsSkola, Angelholm (Szwecja) to zdecydowanie jedno z moich najlepszych doświadczeń zawodowych. Specyfika tego wyjazdu pozwoliła mi na bezpośrednią obserwację codziennego życia placówki goszczącej, a rozmowy z jej pracownikami i uczniami znacznie poszerzyły moją wiedzę na temat szwedzkiej edukacji.
Wszechobecny spokój i cisza panujące w tej szkole były pierwszymi rzeczami, które rzuciły mi się w oczy. Następnie samodzielność nawet tych najmłodszych uczniów, i ich możliwość wyboru czy to kolejności wykonywanych zadań, czy też posiłku na stołówce. Każdy zna swoje miejsce, swoje obowiązki. Wspaniale było obserwować uczniów podczas różnych zajęć, a ich wysoki poziom zaawansowania języka angielskiego mile zaskakiwał.
Marta Zając:
Wizyta w ErrarpsSkola w Ängelholm była dla mnie bardzo ciekawym i ubogacającym doświadczeniem. Począwszy od serdeczności i gościnności przyjmujących nas szwedzkich nauczycieli, poprzez piękno samego kraju, na poziomie i stylu pracy szwedzkiej szkoły skończywszy, Szwecja okazała się być miejscem niemal idealnym.
Szwedzcy nauczyciele wykazali się sprawną organizacją naszej wizyty, a uczniowie zaprezentowali wysoki poziom językowy, a także, co chyba bardziej istotne, wysoki poziom kultury i zachowania w szkole, który zainspirował mnie do wprowadzania zmian w swoim warsztacie pracy. Wizyta wniosła wiele pod względem merytorycznym, a także od strony kulturowej oraz w kontekście współpracy z zagranicznymi partnerami szkoły.
Karolina Łukowiec:
Wyjazd był dla mnie niezwykłą okazją, aby poznać system edukacji Szwecji, który tak bardzo różni się od naszego. Podczas tego pobytu miałam możliwość nie tylko doskonalić umiejętności językowe, ale również wzbogacić swoje doświadczenie oraz warsztat pracy o nowe metody z zakresu komunikacji, współpracy, kreatywności i krytycznego myślenia. W szkole spotkaliśmy się z ciepłym przyjęciem, życzliwością i gościnnością zarówno ze strony nauczycieli jak i uczniów. Wspólne rozmowy, spędzony czas i wymiana doświadczeń są niewątpliwie wielkim atutem tego wyjazdu. Ponadto Szwecja, a przede wszystkim urokliwe miasteczko Ängelholm, w którym przebywaliśmy, zachwyciły mnie spokojem, niesamowitymi widokami oraz piękną architekturą.
Kamila Deręgowska:
Wyjazd był bardzo udany i bogaty w doświadczenia. Dziękuję za umożliwienie mi tego, że mogłam wzbogacić swoją wiedzą o nowe techniki prowadzenia zajęć. Owocna lekcja języka niemieckiego oraz angielskiego zmusiły mnie do refleksji nad tym, jak nauczać, by uczniowie nasi potrafili komunikować się w języku obcym. Atmosfera na lekcjach oraz relacja uczeń-nauczyciel jest też godna podziwu. Z zapałem wróciłam do swojej pracy i z większą motywacją, by osiągnąć cel jako nauczyciel:)
Anna Ewertowska:
Mobilność w Szwecji utwierdziła mnie w przekonaniu, że umiejętność kreatywnego oraz krytycznego myślenia jest niezbędnym czynnikiem warunkującym rzetelność pracy nauczyciela. Zmieniające się realia otaczającego nas świata w XXI wieku zdecydowanie wymagają od nas tego typu kompetencji. Nauczyciel kreatywny oraz krytyczny wobec siebie, będzie potrafił komunikować się i współpracować z innymi. Taki nauczyciel będzie również w stanie przekazać owe umiejętności swoim uczniom.
Narodowa Agencja programu Erasmus+ opublikowała wyniki konkursu wniosków w Akcji 1 – Mobilność kadry edukacji szkolnej w sektorze Edukacja Szkolna. Wniosek, którego autorką i koordynatorką jest Pani Monika Stawska, został zatwierdzony do realizacji.
Dzięki projektowi „4Cs – umiejętności XXI wieku w codziennym nauczaniu” grupa nauczycieli naszej szkoły będzie mogła podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, poszerzyć wiedzę i rozwinąć umiejętności, szkoląc się za granicą (w Hiszpanii i Irlandii), obserwując pracę nauczycieli zagranicznych szkół (Hiszpania i Szwecja) i realizując zadania projektowe w kraju.
W sumie zaplanowano 23 mobilności (11 szkoleń i 12 wyjazdów typu „job shadowing”).
Nasi nauczyciele będą rozwijać kompetencje i wiedzę w zakresie kreatywności, komunikacji, współpracy i krytycznego myślenia.
Job shadowing